lördag 24 juli 2010

Bostadsbidrag och bostadstillägg

Bostadsbidragets vara eller icke vara. I ett land där man är beroende av bostadsbidrag känns det egendomligt att systemet FK handlägger det i är så gammalmodigt och krångligt. Jag vet att det blivit bättre men det blev inte bra nog.

Tiden med bostadsbidrag är nu över för min del då sonen tagit studenten. Alltid ett orosmoment mindre. Men i början av året fick jag veta att de ansåg jag tjänat för mycket under 2008 och visst, det har de papper på. Det som händer var att jag fick ett års utbetalningar från AFA på en och samma gång framåt höstkanten 2008. Jag hade ingen tanke på att det kunde slå så snett som det gjorde. Så 4800 ska tillbaka till FK. Med utmätning och leva på existensminimum är det en omöjlighet, speciellt som det nu upphört, annars hade de gärna kunnat behålla det istället för att fogden tar det månad efter månad.

Men nu är det så fiffigt ordnat att FK kan gå in och ta samma belopp som fogden utmäter då det finns skulder till dem och då man har sin ersättning därifrån. Mitt ärende är på kö, jag är inte ensam om i Sverige att ha blivit återbetalningsskyldig för år 2008 nämligen. De kör samma policy på ett ungefär som KFM, man kan beviljas anstånd till tandvård, glasögon osv och verkar ta det med ro enligt handläggaren jag pratade med. Detta hade jag aldrig hört talas om tidigare dock och jag måste säga att det gläder mig på något märkligt vis.

Hmm... glädje? Utmätning? Känns som det snurrar i skallen... Nej då, det roliga i sammanhanget är att inkassobolagen får inga pengar om de går till FK och det gillar jag på något absurt litet vis.... :-) Snacka om att vara lättroad.... :) Intrum J ligger inte högt i anseende hos mig.... :-)

Men så finns det här med bostadstillägg också. Det är inte samma sak som bostadsbidrag. Det är ännu krångligare att söka, mängder med papper ska visas upp och kopieras gång på gång. Bland annat bankbesked, deklaration etc. Det är sååå trist. Men ok, jag behöver pengarna så det är bara att kämpa på. Bostadstillägg kan man få om man lever på någon form av liten pension (och sjukersättning som man kan få efter sjukpenning om man är fortsatt sjuk räknas som en form av pension). Inte för inte som det hette förtidspension tidigare. Då förstod i alla fall alla vad det var för något. Så jag har en tillfällig pension som bara ibland kallas för pension. Och eftersom pensionen är så liten så får jag bostadstillägg. Om de någon gång blir klara med beslutet vill säga. Jag lämnade in ansökan i maj. :(

Idag hade jag nytta av min "pension", trodde jag. Jag skulle gå på bio och då hade jag fått 30 kr rabatt på biljetten om jag visar upp mitt intyg från FK. Men jag orkade inte så bättre lycka nästa gång.

SL - Stockholms lokaltrafik, har också bra rabatter för oss med intyg men sist jag var där använde jag mest bilen.... hmmm... och lånade snälla brorsans kort.. :) Så då blev det gratis istället. :)

Nåja, det händer att man kan ha nytta av att vara nästan pensionär.

Och nästan orka dra nytta av det.

Och bostadstillägg är det ovanligare att man måste betala tillbaka också. Alltid något. Men självklart har det hänt mig. För att FK hade så långa handläggningstider för två år sen. Det fick jag betala för fast jag anmälde, ringde och frågade och påminde.

Himla tur att inte Försäkringskassan tjatar om balans som fogden gör. Alltid något att vara glad för.

2 kommentarer:

  1. hmm,jag har ringt och frågat Göteborgs kommn vart intyget kan användas någonstans..det visste inte!
    sen tycker jag det är konstigt at riktiga pensionärer dvs de över 65 åker gratis mellan 09-15.00 medans jag som är "ung pensionär" inte ens har några rabatter och absolut inte kan åka gratis (ja har pratat med västtrafik)
    kanske nåt att ta upp till tidningarna??

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Ja, det är urknasigt med de där rabatterna... Tror Stockholm är bäst när det gäller att ge dem - vad jag märkt. Västtrafik kunde gott ha rabatt de också - dags för insändare det håller jag med om!

    Ett annat ställe skulle ju kunna vara just kommunala verksamheter som bad och muséer. Eller varför inte gratis kaffe/te i kommunhusets café. Då kunde pensionärer få läsa tidningen i alla fall. Och få en kopp varmt därtill....

    Jag försöker samla på mig insändaridéer så ska spara på denna också! :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.